Lev af din kunst

Sælg din kunst: Kom i gang som professionel kunstner

Her er en række tips til kunstnere som gerne vil leve af deres kunst.
Desværre er det de færreste som bliver opdaget helt af sig selv, man er nødt til at gøre sin kunst offentlig tilgængelig. Det er her Kunstskolen.dk kan hjælpe!

Sælg din kunst

Inden du går i gang med at følge denne guide, skal du allerførst overveje at lave noget præsentationsmateriale, så du er klædt på til salg.

Som kunstner bør du have:

  • Hjemmeside med galleri
  • CV
  • Visitkort
  • Elevatortale
  • cvr nr

Du skal også være opmærksom på, at som professionel så bruger du rigtig meget tid på andet end blot at udøve din kunst.

Hjemmeside med galleri

Folk forventer at kunne “se mere” når du henvender dig og gerne vil udstille eller sælge. Derfor er det umådeligt vigtigt at du bruger tiden på at lave en hjemmeside. Den behøver ikke være noget særligt i starten, men det skal være muligt at se dine billeder og læse dit CV på den.

Det kræver en minimal indsats at starte en hjemmeside op i dag, men jeg vil dog anbefale dig at få dit eget domæne. Vær opmærksom på at nogle forhandlere af hjemmesider online ejer dit domæne, så hvis du en dag vil ud af deres system, kan det komme til at koste dig dyrt.
Et domæne købt det rigtige sted koster domæne ca. 50,- om året.
For at domænet skal fungere skal du bruge et webhotel. Det koster ca. 300,- om året.

Jeg anbefaler på det kraftigste at man benytter WordPress, som er et gratis professionelt system. De fleste webhoteller har en nem installation af WordPress, men det kræver selvfølgelig en indsats at lære. Den tid du bruger er dog givet godt ud, for du vil være sikker på ikke at spilde tiden og få en langtidsholdbar løsning fra starten. YouTube har en masse gratis video om at komme i gang med WordPress og hvordan man laver hjemmesiden til et galleri.

Min kraftigste advarsel går mod hjemmesidebyggere som tilhører et firma (både de gratis og de betalte). Det kan komme til at koste ufatteligt meget ekstraarbejde og penge når du en dag bliver mere seriøs, eller gerne vil skifte til noget andet.

CV

Dit CV behøver ikke være en stor designet oplevelse, men kan blot være en liste over steder du har udstillet, kurser eller uddannelser du har taget, samt hvilke sammenslutninger du er medlem af.

I starten kan du godt bruge en del plads på at udfylde dit udbytte af de forskellige punkter, sådan at der er noget fyld på. Du må også gerne medtage fx udstillinger du har afholdt privat eller i forbindelse med kurser osv. Det vigtigste er, at der er noget at skrive.

Visitkort

Visitkort er måske lidt oldschool, men en vigtig ting altid at have på sig. Måske støder du ind i lige netop den person der kan hjælpe din karriere frem til næste skridt, og så er det smart lige at kunne give et link til hjemmeside, telefonnummer osv.

Elevatortale

Hvad svarer du når du bliver spurgt hvad du laver eller sælger?

Mange kunstnere har svært ved at formulere den slags i korthed, og formålet med en elevatortale er, at kunne forklare sig på den tid det tager at køre i elevator (deraf navnet).

Du kan få en vejledning til at lave en god elevatortale på denne hjemmeside: Netværksakademiet.dk

CVR nummer

Et cvr nummer er faktisk ikke så svært at oprette som kunstner. Man er som udgangspunkt fritaget for moms og at have et firma kan spare en for mange udgifter. Alle materialer kan trækkes fra, sådan at man indirekte får støtte af staten til sin virksomhed.

Er man lidt kvik eller ferm, kan man undgå revisor og andre store udgifter, når man opretter firmaet som personligt ejet. Alt hvad dette indebærer skal du selvfølgelig sætte dig ind i, hvilket du kan få en masse hjælp til via din lokale virksomhedskonsulent og på ivækst.dk

Det er ikke bydende nødvendigt at oprette sig som firma (før man når en vis indkomst), men det er en rigtig god ide. På den måde fremstår du professionel og understreger over for dig selv at du mener det alvorligt.

Deltag i lokalsamfundet

En af de nemmeste veje at gå som kunstner, er at deltage i lokalsamfundet. I de fleste byer afholdes fx “Åbne Døre”, hvor kunstnere bliver eksponeret af kommunen – helt gratis.

Mange kommuner har også gratis udstillingssteder, både kommunale og private. Det kan fx være den lokale biograf, bibliotek, ejendomsmægler eller rådhuset.

Se også listen over lokale censurerede udstillinger og søg optagelse.

Sælg til turister

Det kan være et lukrativt marked at sælge til turister, hvis man opholder sig i et område der besøges i løbet af sommeren. Pengene sidder som regel løst i ferien, og mange har lyst til at støtte en lokal kunstner.

Områder med mange turister har guides som kunstnere kan optages i, og de vil gerne opleve noget særligt – Som fx at komme hjem til en kunstner.

Spørg din kommune og eventuelt større turistattraktioner, om der er nogle muligheder for dig.

Søg optagelse i kunstnersammenslutninger

Undersøg hvad der findes af kunstnersammenslutninger i dit lokalsamfund, eller indenfor dit fag. At være medlem i sammenslutninger kan være et stort kariereboost for alle gruppens medlemmer. Man kan lave fællesudstillinger, hjælpe hinanden på kryds og tværs, afholde happenings og søge om midler til kunstprojekter, uden at det enkelte medlem drukner i arbejde.

Søg legater

Der findes en lang række legater til udøvende kunstnere, som kan være med til at finansiere en arbejdsproces eller måske et projekt.

Google er nem at bruge som søgemaskine efter legater: Googlesøgning på legater for kunstnere

Legatsøgning kræver dog et professionelt CV som viser at du er en seriøs kunstner, så det er ikke her du bør starte som ny.

Hvor kan jeg udstille min kunst?

At udstille sin kunst er en forudsætning for at blive professionel kunstner. Kunst skal opleves af andre for at udfylde sin funktion.

Den sidste store del af denne artikel handler derfor om hvor du kan udstille din kunst:

1. Kontakt kunstforeninger

Den helt klassiske måde at sælge sin kunst på, er stadig en meget farbar vej for kunstnere. Kunstforeninger har forskellige koncepter. Nogle afholder fx. udstillinger, hvor de så til gengæld køber et eller flere værker som udloddes til medlemmerne af foreningen.

At blive udstillet hos kunstforeninger kan være en god ting at kunne skrive på sit CV, da det ofte åbner døren for flere udstillinger.

Se liste over lokale kunstforeninger her: Sammenslutningen af lokale kunstforeninger

2. Kontakt gallerier

Gallerier kan være en udmærket måde at komme frem som professionel kunstner på, men det er ikke helt ukompliceret.

Der findes flere forskellige former for gallerier, så jeg vil gennemgå dine muligheder her. Kender du flere, så hører jeg rigtig gerne fra dig på info@kunstskolen.dk

Fysiske gallerier

At komme i “stald” hos et fysisk galleri er et stort mål for mange, men selvom det umiddelbart lyder som en god ide, så kan det i værste fald indbære en stillestående kariere.

Bliver man optaget hos et stort professionelt galleri kan det være et boost uden lige, for der vil være medarbejdere som fungerer som din agent, så du formodentlig bliver båret frem.

Men bliver du optaget hos et lille galleri som binder dig i en stram kontrakt, kan det faktisk være en meget stor hæmsko – især hvis galleriet ikke formår at sælge din kunst.

Gallerier stiller ofte krav til at du ikke må sælge andre steder fx, og tager gerne minimum 50% af salg i kommission. Se dig derfor kraftigt om før du siger ja.

Onlinegallerier

Der findes mange onlinegallerier efterhånden. Nogle mere seriøse end andre, men så længe de er gratis ser jeg ingen grund til at springe den øgede reklame over. Især ikke hvis der er mulighed for at linke til egen hjemmeside.

Som kunstner gælder det om at få så meget reklame som muligt. Det skal selvfølgelig være ordentlig reklame som er med til at brande dig som seriøs. Her er en to muligheder som ikke koster noget.

Cybergalleriet

Sørg for at oprette dig på Cybergalleriet. Ikke kun fordi du derved får eksponering online, men fordi det vil give et værdifuldt link til din egen hjemmeside.

Cybergalleriet er en gratis hjemmeside som jeg anbefaler på det kraftigste, selvom den ser gammel og uprofessionel ud.

Pinterest

Som kunstner bør du lære dig at benytte pinterest. Her kan du uploade dine billeder og opnå yderligere eksponering online. Mange oplever efterhånden at Pinterest udvikler sig til en salgsplatform, og denne bør du ikke snyde dig selv for.

3. Plakatsælgere

Der findes en del små erhvervsdrivende online som trykker plakater. Her kan det godt være en fordel at lave en aftale om, at de må sælge tryk af udvalgt kunst. Sørg for at de linker til din hjemmeside, så du får reklameværdi foruden forhåbentlig en indtægt på salg.

4. Eget galleri

En del kunstnere starter eget fysisk galleri op, men dette er sjældent en god forretningside. Det kræver at man i forvejen er ret kendt, for at det ikke blot er penge ud af vinduet.

Hvis dit galleri samtidig er dit atelier, så kan der måske være en ide idet, men du vil være meget bundet af åbningstider og forstyrrelser midt i arbejdet.

5. Eget onlinegalleri

Når du er blevet lidt ferm til WordPress så er det faktisk ikke ret svært at lave det føromtalte hjemmeside om til en webshop, hvor folk kan købe din kunst direkte fra. Det største besvær dette indebærer er, at finde ud af hvordan kunsten skal fragtes og hvilket betalingssystem du eventuelt vil købe.

Netop fordi betalingssystemer er ret dyre, så er det ikke den bedste ide at lave sit eget onlinegalleri før der er betydelig trafik på hjemmesiden. Eller at lave et alternativt system hvor folk betaler med bankoverførsel til din konto.

Jeg anbefaler at bruge plugin til WordPress fx WooCommerce. Dette kan give dig et onlinegalleri med kontobetaling helt gratis. WooCommerce er ikke for nybegyndere i WordPress, så sørg for at have den tekniske forståelse i orden før du begiver dig ud på denne vej.

Rigtig god arbejdslyst!

Scroll til toppen