lær at male vådt i vådt

Sådan males vådt i vådt – Lær teknikken

Vådt-i-vådt er en fantastisk teknik til at lave smukke farveovergange med akvarel eller anden vandopløselig farve på papir. Vådt i vådt egner sig rigtig godt som en nybegynderteknik i akvarel.

Inden du går i gang bør du som minimum have læst om akvarelpapir, men er du nybegynder bør du læse hele introduktionen til akvarel.

Vådt i vådt er ikke bare én teknik

Der er to måder at male vådt i vådt på og du skal selvfølgelig lære dem begge.

Fælles for begge teknikker er, at du skal benytte rigtigt akvarelpapir, eller eventuelt akrylpapir hvis du vil benytte fortyndet akrylmaling til projektet. Papiret skal som minimum være såkaldt 300 grams papir.

1 Papiret gøres vådt over det hele

I den første teknik gøres hele papiret vådt ved at lægge det i vand i nogle timer. Det får derfor brug for et kar som er stort nok til at kunne dække papiret. Læg noget tungt ovenpå papiret, så det holdes nede under vand.

Nogle vil blot gøre overfladen af papiret vådt med en svamp, i stedet for at lægge det i blød. Men at gøre papiret gennemvådt vil medvirke til at det ikke buler, fordi trækket i fibrene bliver ens over det hele.

Herefter lægges papiret på en plade. Det gennemfugtede papir vil “suge” sig fast til pladen, så man undgår buler under arbejdet.
Det er ikke muligt at tape papiret fast, så metoden vil altid give et lidt bulet papir under optørringen. Efter maleriet er tørt, kan det lægges i pres og blive rettet næsten helt ud.

2 Dele af papiret gøres vådt

Nummer to teknik er nok den mest almindelige (på nær på Steinerskoler). Ved denne teknik opmales det område af papiret man gerne vil male vådt i vådt med vand. Dette gøres helt simpelt med en god stor pensel, der dyppes ofte i rent vand. Nogle benytter en svamp til at gøre papiret vådt med, men pas på den ikke er for grov så den virker som en slibning.

Når det valgte område er godt fugtigt, tilføres malingen.
Læg mærke til hvordan malingen suges ud af penslen, når den sættes ned på det våde område af papiret.

Skyl penslen mellem hver farve, sådan at selve farveblandingen sker nede på papiret og ikke inde i penslen.

Billedet øverst i dette indlæg er malet (af mig) med denne teknik, som giver mulighed for at efterlade hvide områder i maleriet.

Hemmeligheden ligger i papirets kvalitet

Får du buler i dit papir, så malingen ligger i grimme søer, så er dit papir i for dårlig kvalitet – Det er først og fremmest for tyndt.
Du kan se et eksempel på for dårligt papir, på hjemmesiden her: Billedkunstfaget

Nede i de dybe fuger lægger farvepigmenterne sig, og trækker helt ud til kanten

Men et papir kan også gå i opløsning. Dette sker typisk hvis man bearbejder et område for meget. Så opstår der et fnuller på overfladen, som sjældent gør noget godt for et værk. Fnulleret minder lidt om det som kommer på slidt tøj. Områder med perforeret overflade tager gerne imod lidt mere pigement end det omkringliggende papir, så det kan også have indvirkning på farvefladens ensartethed.

Scroll til toppen