Pastelkridt – Soft Pastel forklaret. Gratis online kursus i Tørpastel

I dette lille online kursus, vil du lære alt hvad begynderen har brug for at vide om pastelkridt. Pastelkridt er en af de nemme kunstformer at komme i gang med, og man får nemt et dejligt resultat. At mestre de sarte farver til fulde, er dog noget der kræver lidt øvelse.

Er du ikke interesseret i al indholdet i dette indlæg, kan du benytte indholdsfortegnelsen som links til det du gerne vil vide.

Hvad er pastelkridt?

Pastelkridt kaldes også soft pastelkridt og tørpastel. Mange kunstnere siger blot pastel, og så ved vi alle hvad der menes. Men pastelfarver er ret beset noget andet (se senere). Der er forskel på hvor hårde pastelkridt er, så ikke alle vil kaldes soft pastel.

Pastelkridt har nok sit navn fra, at de er meget diskrete i farven – som gennemskinnes nemlig af det hvide papir ligesom akvarel. Ved at fiksere mellem lagene kan man dog godt opnå mange lag pastelkridt, som giver en mørkere nuance af farven. For at opnå dybde i billedet, skal man altså arbejde med det af flere omgange.

… pastelkridt er bløde farvestifter som let afgiver deres farve. De består af blødt, meget fint malet mineral som kaolin, gips, talk eller ler der er blandet med det fornødne farvestof og netop så meget bindemiddel som er nødvendigt for at holde de pulverformige stoffer sammen til et hele.

Citat: Wikipedia

Maler eller tegner man med pastel?

Der vil være mange kilder hvor man omtaler teknikken som pastelmaleri, men den rette benævnelse må være tegning. I maleri indgår våde opløsninger, som påføres med pensel. Her minder teknikken mest om kultegning og kridt er jo tørt som noget.

Hvad er pastelfarver?

Pastelfarver er blot navnet for lyse, men klare farver, som er blandet tyndt op i hvid.

Forskellen på pastelkridt og oliepastel

Pastelkridt giver en effekt som tavle- eller gadekridt, men kan dog jævnes og give en konsistent overflade. Den er dog transparent og changerende, men altid tør. Oliekridt kan give en intens og fuldfed overflade, som kan blive næsten glinsende som var den fugtig.

Både pastelkridt og oliekridt er gode til at blande sig – dog ikke med hinanden. Ønsker man at tegne mixed media med de to teknikker, skal der fikseres meget imellem lagene.

Udstyr til soft pastel:

  • Pastelkridt
  • Pastelpapir eller akvarelpapir
  • Fixativ
  • Tegnestub
  • Knetgummi
  • Afmaskningstape

Hvilke mærker kan anbefales?

Når vi taler pastelkridt så er det rigtig vigtigt at købe noget ordentligt. De mærker der kan købes til børn, har ofte meget lidt pigment eller meget store partikler i sig, så resultatet bliver dårligt.

Jeg anbefaler:

  • Gallery
  • Rembrandt
  • Faber Castell
  • Polychromos (er en hård pastel som er i høj kvalitet, men dyr)
  • Sennelier 
  • Koh-I-Noor

De fleste mærker fås i nogle lækre æsker, men kan også købes enkeltvist så man kan lave sit eget sæt. Mærkerne kan blandes indbyrdes, så man behøver ikke købe dem alle fra samme producent. Polychromos er faktisk overtaget af Faber Castell, men produceres stadig.

Patelkridt er desværre ikke billige mere, men husk at du kan blande dig frem til de fleste farver. Så start gerne blot med primærfarverne, sort og hvid – og se om det er noget du bliver grebet af.

Papir til tørpastel

Du kan benytte akvarelpapir eller købe det særlige papir til pastel. Det gør efter min mening ikke nogen forskel. Man kan også øve sig på billigt skrivepapir, men pastellerne hæfter bedst på et blødt papir med en lidt til meget ru overflade.

Prøv også pastellerne på det lækre, men billige karduspapir, og se hvilken utrolig forskel det gør at papiret har en farve.

Det “rigtige” pastelpapir har en overflade som minder om helt fint sandpapir. På den måde hjælper papiret med at der afgives pigment, som nemt optages i de små overfladepartikler som den ru papirstruktur giver.

Hvad er fiksativ?

Fiksativ sørger, som navnet antyder, for, at kridtet ikke drysser af papiret eller smitter af hvis man berører det. Med pastelkridt er det et uundværligt produkt. En spraydåse med produktet virker dyr, men den holder altså meget længe.

Der er flere mærker fiksativ, men jeg har kun erfaring med den der hedder “Krystalklar Fixativ”. Den kan i hvertfald anbefales. Den tørrer klart op og bliver ikke gul med tiden.

Mange bruger hårspray i starten og det fungerer da også, men kan give en lidt fedtet overflade at arbejde videre på. Det kan heller ikke garanteres at den ikke gulner med tiden.

Fiksativ teknik:

  1. Monter helst din tegning på en væg eller anden lodret flade (på den måde er det nemmest at dosere uden at sprayflasken laver klatter
  2. Spray kortvarigt med mindst 20 cm. afstand i en glidende bevægelse, så der spredes fiksativ over hele det tegnede område
  3. Lad det tørre og gentag flere gange. Mange små lag virker meget bedre end et stort, som risikere at løbe

Fiksativ tilføres meget ofte når vi tegner med pastelkridt. Papiret har nemlig en grænse for hvor meget kridt der kan bindes til det, og efterfølgende lag vil blot lægge sig som støv ovenpå.

Hvad er en tegnestub?

En tegnestub er et tegneredskab som lidt ligner en blyant uden spidsen. Det er hårdt rullet papir som er spidset til. Den kan faktisk spidses med en god blyantspidser, hvilket er smart når den begynder at være for fyldt med farve.

Tegnestubben tilfører et blødt udtryk til tegningen, som er meget dejligt og følsomt.

Tegnestub teknik

  1. Tegn med farven eller de farver du ønsker (uden at fiksere)
  2. Gnid oven i farven eller farvene, så de strækkes og bliver arbejdet godt ind i papiret
  3. Fikser farven når du er tilfreds

Alternativer til tegnestub

  • Brug en finger
  • Brug almindeligt vat
  • Brug en hårdt rullet vantrundel

Tegnestubben har den fordel, at den er spids og derfor kan benyttes til relativt præcise områder i tegningen. Man kan dog øve sig og få et præcist udtryk ud af en hårdt rullet vatrundel.

Knetgummi

Man kan ikke viske i tørpastel, men man kan godt duppe lidt pigment op med et knetgummi. Derfor anbefaler jeg dig at købe en sådant. Det er ikke altafgørende for resultatet, men et handy værktøj at have. De kan fås relativt billigt – omkring 20,- er normalt, så spar ikke her.

Afmaskningstape

I rigtige kunstnerartikelforretninger kan købes noget tape, som er helt genialt hvis du gerne vil efterlade områder helt hvide. Det kan sidde på imens du fikserer tegningen og trækkes forsigtigt af, uden at rive papiret i stykker. En rulle er lidt dyr, men den holder meget længe.

Et smart trick er, at man kan skære tapen med en hobbykniv med et såkaldt roterende blad. På den måde kan man skære tapen i facon som det der skal efterlades hvidt. Det er nemmest at skære mens det sidder fast på papiret, bare du ikke trykker for hårdt.

Når man er færdig med sin tegning inden sidste fiksering, så trækkes tapen blot af. Det kan eventuelt hjælpe at bruge sin hobbykniv til at løfte det første med, hvis man som jeg ikke har gode negle.

Pastelkridt teknik

Som nævnt flere gange er det normalt at lægge pastellerne på af flere lag. Man kan dog også få flotte effekter ud af fx at lægge dem løst på i en bred skråskravering.

Det normale er dog ikke at man følger en særlig retning i sine strøg, da de ikke længere er synlige efter brug af tegnestub (finger, eller vat).

Når man tegner med pastel er det vigtigt ikke at trykke hårdt, da det blot vil generere en masse støv, som ikke hæfter til papiret. Tryk som var det en blyant, og lad farven glide hen over papiret.
Man kan se på mængden af løst støv når der ikke kan tilføres mere, fiksere og tegne igen.

På tegningen i toppen af dette indlæg, vil du se strøgene fra farverne tydeligt nogle steder, mens de er udviskede andre. Denne kombination af teknikker, er en stor del af kunsten – Sammen med selvfølgelig den generelle tegneforståelse. Den tager vi i et andet indlæg på et andet tidspunkt.

Kendte kunstnere der har tegnet med pastelkridt

Når jeg tænker på pastelkridt, så tænker jeg straks Anna Ancher, som da også får lov at stå for billedet i dette indlæg. Anna Ancher tog formodentlig teknikken til sig for alvor, som den første i danmark i 1870erne. Den måde lyset kommer til udtryk i tørpastellen, passer fantastisk til det følsomme udtryk Anna Ancher også har i sine malerier.
Andre malere har anvendt tørpastel til studier som forlæg til oliemalerier.

Af andre store kunstnere kan fx nævnes:

  • Edgar Degas
  • Pablo Picasso
  • Odilon Redon
  • Edouard Manet
  • Max Liebermann
  • Asta Nørregaard

Kilde:

Skagensmuseer.dk

Scroll til toppen